Search
Close this search box.

External Refurbishment

External refurbishments Msys

در این مستند به موضوع چگونگی انجام عملیات فرآیند نوسازی خارج از سازمان در SAP ERP که می تواند با ادغام سفارش خرید پیمانکاری؛ ارزش گذاری تقسیم شده و شماره سریال باشد؛ پرداخته می شود که بتوان چرخه کامل نوسازی را انجام داد و کالای تعمیر شده را در سیستم sap با کل تاریخچه جا به جایی قطعه با استفاده از مفهوم شماره سریال ردیابی نمود.

نوسازی قطعات یدکی قابل تعمیر

نوسازی و تعمیرات قطعات یدکی قابل تعمیر برای صنایع فرآیندی، تولید انبوه و … قابل توجه می باشد که در این خصوص در دسترس بودن منابع از اهمیت بالایی برخوردار است و هرگونه خرابی ناشی از تجهیزات یا سیستم ممکن است با ضرر های زیادی مواجه شود. در چنین صنایعی اجزای کلیدی تجهیزات یا سیستم تولید در بالاترین حد از دسترس پذیزی نگهداری می شود )اشاره به قطعات یدکی دارد( که در صورت خرابی تجهیزات، قطعه یدکی معیوب از این تجهیزات را می توان با یک قطعه یدکی جدید یا در حال کار از قبل در انبار جایگزین کرد به طوری که تجهیزات می توانند دوباره راه اندازی شوند.
در مراحل بعد این قطعه یدکی معیوب را می توان توسط تیم تعمیر و نگهداری داخلی یا از طریق پیمانکار تعمیراتی خارج از سازمان بازسازی و مجدد از آن استفاده نمود.

نوسازی قطعات یدکی قابل تعمیر توسط پیمانکار

در سناریو پیش رو حالتی را بررسی خواهیم کرد که بازسازی و تعمیرات به طور کامل توسط یک پیمانکار خارج از سازمان در سیستم SAP می بایست انجام شود و صرفا موجودی در انبار لوازم یدکی مدیریت می شود.

Workflow فرآیند

نمودار زیر نمای کلی از بازسازی و تعمیرات خارج از سازمان برای قطعات یدکی قابل تعمیر در SAP ERP را ارائه می دهد :

جا به جایی قطعات یدکی بین بخش تعمیر و نگهداری داخلی / کاربر، تامین کننده خارجی و پیمانکار؛ با شرایط جدید اعم از معیوب و بازسازی شده مشخص می شود تا شرایطی را نشان دهد که در آن قطعه یدکی از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل می شود

.تامین کننده خارجی قطعه یدکی را در حالت جدید تامین می کند؛ هنگامی که قطعات یدکی بلا استفاده می شوند به عنوان یک جزء معیوب به انبار بازگردانده می شوند و بعد ها این قطعه یدکی معیوب برای تعمیر به پیمانکار خارج از سازمان برای نوسازی ارسال می شود و پس از تکمیل به عنوان قطعه یدکی “تعمیر شده” (Refurbished) به انبار برخواهد گشت.

در همین حال؛ برای بخش تعمیر و نگهداری قطعه یدکی دیگری از انبار فراهم می شود که به دلیل در دسترس نبودن قطعه معیوب توقف و خللی در روند کار این واحد ایجاد نشود. برای اقلام یدکی قابل تعمیری که امکان بازسازی بیشتر وجود ندارد؛ می توان انجام عملیات اسقاط در نظر گرفت.

در تمام این چرخه که روی یک قطعه یدکی خاص عملیاتی انجام می شود، دانستن تعداد بازسازی های انجام شده روی یک قطعه یدکی خاص در هر زمان از اهمیت حیاتی برخوردار است تا بتوان برنامه ریزی مناسبی برای حفظ موجودی کافی در انبار برای جلوگیری از هرگونه خرابی ناشی از در دسترس نبودن قطعه یدکی کاربردی در هر زمان معین انجام داد.

چرخه فوق در سناریوی زیر توضیح داده خواهد شد.

سناریو کسب و کار

در سناریویی که به عنوان مثال در اینجا آورده شده است، اقلام یدکی قابل تعمیر توسط انبار قطعات یدکی مدیریت می شود.

انبار قطعات یدکی، کالا را در زمان خرید و تدارک اولیه دریافت می کند و سپس کالا را عطف به رزرو به بخش تعمیر و نگهداری / کاربر صادر می کند. کالا یدکی قابل تعمیر صادر شده در سازمان مورد استفاده قرار می گیرد و پس از اتمام طول عمر برای نوسازی توسط تامین کننده خارج از سازمان به انبار بازگردانده می شود. انبار قطعه معیوب بازگشتی را دریافت و سپس یک درخواست برای بازسازی خارج از سازمان برای آن ایجاد می کند و قطعه معیوب را با یک قطعه نو از همان کالا در صورت موجودیت در انبار برای استفاده واحد تعمیر و نگهداری جایگزین می کند.

پس از تکمیل عملیات بازسازی؛ قطعه تعمیر شده مجددا توسط انبار دریافت می شود.

قابلیت استفاده از اقلام یدکی قابل تعمیر باید در سیستم بر اساس یکی از 3 حالت قطعه که در زیر توضیح داده شده است تقسیم شود:

  1. جدید (New) : زمانی که قطعه در ابتدا از تامین کننده خریداری شده باشد و در حالت استفاده نشده باشد.
  2. معیوب (Defective) : زمانی که قطعه توسط بخش تعمیر و نگهداری/کاربر پس از پایان قابلیت استفاده به انبار بازگردانده شود.
  3. بازسازی شده (Refurbished) : زمانی که قطعه از پیمانکار نوسازی خارج از سازمان پس از بازسازی دریافت می شود.

همچنین ارزش قطعه در حالت New (نو) بیشتر از حالت Refurbished (بازسازی شده)  یا در حالت Defective (معیوب)  خواهد بود. این گونه تقسیم ارزش گذاری می بایست با ردیابی یا شناسایی منحصر به فرد برای یک قطعه یدکی قابل تعمیر از همان قطعه در انبار قطعات منعکس داده شود.

رویکرد

سناریوی تشریح شده را می توان با استفاده از فرآیند پیمانکاری نوسازی خارج از سازمان همراه با تقسیم ارزش برای قطعات یدکی قابل تعمیر و سریال سازی برای ردیابی جداگانه هر قطعه مدیریت کرد.

3 نوع ارزش گذاری که تحت یک دسته ارزش گذاری جدید بر اساس شرایط قطعه ایجاد شده اند، عبارتند از:

  1. جدید (New) : زمانی که قطعه در ابتدا از تامین کننده خریداری شده باشد و در حالت استفاده نشده باشد.
  2. معیوب (Defective) : زمانی که قطعه توسط بخش تعمیر و نگهداری/کاربر پس از پایان قابلیت استفاده به انبار بازگردانده شود.
  3. بازسازی شده (Refurbished) : زمانی که قطعه از پیمانکار نوسازی خارج از سازمان پس از بازسازی دریافت می شود.

برای سهولت در روند کار حسابداری، اینگونه تصمیم گرفته شده است که قطعه معیوب همواره دارای ارزش صفر باشد در حالی که قطعاتی که تحت نوسازی قرار گرفته اند؛ ارزش آنها بر اساس قیمت عملیات نوسازی و اجزایی که در حین فرآیند نوسازی مصرف شده است محاسبه می شود.

پیش نیاز های بیشتر برای انجام این فرآیند به شرح زیر می باشد :

  • کالای موردنظر می بایست به صورت قطعه یدکی قابل تعمیر در اطلاعات پایه کالا در سیستم تعریف شود.
  • تقسیم ارزش گذاری قطعه یدکی قابل تعمیر بر اساس وضعیت و شرایط آن باشد.
  • شناسایی منحصر به فرد برای هر قطعه صرفا در صورتی امکان پذیر می باشد که هر قطعه به صورت جداگانه تحت شماره سریال مدیریت شود.
  • لازمه بهره بردای از سناریو های عملیات نوسازی نصب Business Function های مرتبط و همچنین پیاده سازی مفهوم مدیریت سریالی محصولات در فرایند تدارکات می باشد.

در صورت نیاز به مشاوره جهت پیاده سازی SAP و Fiori با ما در تماس باشید.

مترجم : مریم کرمی – مشاور ماژول MM – سیستم های مدیریتی دیجیتال

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا