Search
Close this search box.

فرآیند نوسازی در SAP

Msys - Internal Refurbishment

Internal Refurbishment ‌یا فرایند نوسازی

در این سند ابتدا به تعریف و لزوم نوسازی در سازمان پرداخته و سپس به نوسازی و انواع آن در سیستم SAP اشاره می‌شود. همچنین در خصوص فرایند داخلی نوسازی توضیحاتی ارائه خواهد شد.

نوسازی:

نوسازی (Refurbishment) یک فرآیند استراتژیک است که باهدف احیاء و بازگرداندن دارایی‌های قدیمی یا آسیب‌دیده به شرایط بهینه، تضمین قابلیت استفاده و عملکرد طولانی‌مدت انجام می‌شود. با شروع ارزیابی و برنامه‌ریزی کامل، نوسازی شامل جداسازی قطعات، بازرسی و تعمیر قطعات در صورت لزوم است. نوسازی فقط وضعیت قطعه را تغییر می‌دهد، خود قطعه را تغییر نمی دهد. قطعات معیوب از سیستم حذف نمی‌شوند یا از بین نمی‌روند بلکه فقط شرایط آن تغییر می‌کند.

تعمیر قطعات یدکی معیوب باارزش بالا برای شرکت‌ها اهمیت اقتصادی بالایی دارد و یک فرآیند اصلی در نگهداشت است. نوسازی بسیار مقرون‌به‌صرفه تر از خرید قطعه یا تجهیز جدید است؛ بنابراین، اولین اصل مهم این است که قطعه بر اساس شرایط آن ارزش‌گذاری شود. به‌عنوان‌مثال، می‌توانیم سه انبار جزئی را مدیریت کنیم، یکی برای اقلام مواد که کاملاً جدید هستند، یکی برای قطعات معیوب و دیگری برای قطعاتی که قبلاً نوسازی شده‌اند و اکنون آماده استفاده هستند.

نوسازی در SAP:

بازسازی (Refurbishment) در SAP به معنای تعمیر و بازسازی تجهیزات یا قطعات معیوب و باارزش بالا است تا به حالت قابل‌استفاده بازگردند. این فرآیند به‌طورکلی در ماژول مدیریت دارایی‌های سازمانی (EAM) یا نگهداری و تعمیرات (PM) انجام می‌شود.

 روش‌های مختلف فرآیند نوسازی در SAP

فرایند نوسازی به دو روش داخلی و خارجی قابل انجام است. شایان‌ذکر است که فرایند نوسازی خارجی نیز شامل دو فرایند پیمانکاری و یا خرید خدمت است.

Msys-interanal refurbishments
SAP
Msys

نوسازی داخلی (Internal Refurbishment):

این روش عملیات نوسازی و تعمیرات تجهیز معیوب در داخل شرکت صورت می‌پذیرد.

نوسازی خارجی – پیمانکاری (External Refurbishment -Subcontracting)

تمام یا بخشی از عملیات نوسازی تجهیز به‌وسیله ارسال تجهیز یا قطعه‌ معیوب به پیمانکار خارج از شرکت انجام می‌شود.

نوسازی خارجی – خدمات (External Refurbishment -Service):

تمام یا بخشی از عملیات نوسازی تجهیز معیوب به‌وسیله خرید خدمت توسط پیمانکار در داخل شرکت انجام می‌شود.نکته: این امکان وجود دارد یک دستور کار نوسازی به‌صورت تک، دوتایی و یا هر سه روش ذکرشده انجام شود.

انواع ارزش‌گذاری قطعات (Valuation Type)

پیش‌نیاز استفاده از Refurbishment Order تعریف Valuation Type هاي متفاوت با قیمت متفاوت براي قطعات موردنظر است. فرآیند نوسازی فقط برای قطعات قابل نوسازی قابل‌اجرا است. قطعات قابل‌نوسازی قطعاتی هستند که نوع ارزش‌گذاری آن (مثلاً جدید، آسیب‌دیده و تعمیر شده) در انبار تعریف شده است. این قطعات در انبار (Storage Location) بسته به نوع ارزش‌گذاری (Valuation Type) به‌طور جداگانه نگهداری می‌شود. قیمت متریال برای هر نوع ارزش متفاوت است.

جهت مدیریت قطعات در این پروسه سه نوع ارزش‌گذاری در نظر گرفته می‌شود و باید متریال مورد نوسازی حتماً در Master Data خود Valuation Category داشته باشد تا نوع ارزش‌گذاری آن مشخص گردد. این تجهیزات و یا قطعات یدکی قابل تعمیر را می‌توان با تخصیص هزینه‌های مختلف و انواع ارزش‌گذاری زیر تعریف نمود:

  • NEW (جدید)
  • Damage or Broken (معیوب یا آسیب‌دیده)
  • Repair or Refurbished (تعمیر شده یا نوسازی شده )

دستور کار نوسازی داخلی (Internal Refurbishment Order)

در این پروسه، تعمیرات توسط نفرات داخلی سازمان انجام می‌شود. لازم است تا قبل از شروع این فرآیند تجهیز و یا قطعه یدکی باارزش آسیب‌دیده (Damage or Broken) به انبار منتقل شده باشد. سپس یک دستور کار نوسازی با استفاده از ترکیب متریال و Serial Number تجهیز و یا قطعه یدکی باارزش آسیب‌دیده از انبار حواله شده و پس از کار تعمیرات با ارزش گذاری جدید و تعمیر شده
(Repair or Refurbished) در انبار رسید می‌گردد. ارزش کالا نیز بر اساس هزینه محاسبه‌شده در دستور کار تعمیراتی تغییر می‌یابد.

سناریو دستور نوسازی داخلی در سیستم SAP

واحد نگهداری و تعمیرات از طریق دریافت اعلان (Notification) از وقوع خرابی تجهیز مطلع می‌گردد. سپس برنامه‌ریز نگهداری و تعمیرات جهت بررسی و رفع خرابی، دستور کار تعمیراتی (Maintenance ORDER) متناسب با نوع خرابی را صادر می‌نماید تا تکنسین اقدامات موردنیاز را عملیاتی کند.

 درصورتی‌که تجهیز نیاز به زمان بیشتری برای تعمیر و نوسازی داشته باشد و از قبل در محل عملکردی/استقرار (Functional Location) نصب‌شده باشد باید با عملیات جداسازی (Dismantling) متریال با شماره‌سریال متناظر با تجهیز و یا قطعه یدکی با Valuation Type مقدار آسیب‌دیده به انبار منتقل گردد تا در یک‌زمان مناسب پروسه نوسازی تجهیز معیوب صورت پذیرد. در صورت موجود بودن تجهیز و یا قطعه موردنظر با ارزش نو و یا تعمیر شده در انبار می‌توان عملیات نصب (Installing) را به‌منظور جلوگیری از توقف انجام داد. سپس Confirm و TECO دستور کار توسط واحد نگهداری و تعمیرات انجام می‌گیرد. در ادامه و در فرصت مناسب یک دستور کار نوسازی (Refurbishment Order) توسط برنامه‌ریز
نگهداری و تعمیرات ایجاد می‌گردد و عطف به آن، کالای معیوب با Valuation Type آسیب دیده از انبار حواله شده (Good Issue) و پس از انجام کار تعمیراتی بر روی آن، کالا با Valuation Type تعمیر شده،رسید انبار (Good Recipe) می‌گردد. سپس Confirm و TECO توسط واحد نگهداری و تعمیرات انجام می‌گیرد.

درنهایت می‌توان با استفاده از گزارش‌های مختلفی ازجمله هزینه‌های نوسازی، زمان صرف شده برای تعمیر، وضعیت قطعات و… وضعیت را بررسی و تجزیه‌وتحلیل نمود.

نتیجه گیری

فرآیند بازسازی خارجی (External Refurbishment) در سیستم‌های SAP، یک راهکار جامع و بهینه برای بهبود و افزایش کارآیی سیستم‌های قدیمی و از رده خارج شده است. این فرآیند امکان بروزرسانی و بهینه‌سازی سیستم‌ها را فراهم می‌کند، به نحوی که ضمن حفظ هسته اصلی عملکرد سیستم، آن را با استانداردهای مدرن‌تر و نیازهای کسب‌وکار امروز همگام می‌سازد.

برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که به دنبال ارتقا و بهبود سیستم‌های خود هستند، استفاده از این فرآیند یک گزینه ارزشمند است. توصیه می‌کنیم جهت آشنایی بیشتر با این خدمات و تجربه کاربری بهینه‌تر، از طریق درخواست دمو، جزئیات و نحوه عملکرد این فرآیند را به صورت عملی مشاهده و ارزیابی کنید. دموهای SAP یک فرصت عالی برای بررسی عملی و تصمیم‌گیری آگاهانه‌تر پیش از سرمایه‌گذاری کامل است.

برای دریافت دمو یا اطلاعات بیشتر، لطفاً از طریق صفحه تماس وب‌سایت Msys با ما در ارتباط باشید.

محتوا : جواد پور همدانیمیثم سلمانی – مشاوران ماژول EAM – سیستم های مدیریتی دیجیتال

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا